onsdag den 30. november 2011

Linjefagsdokument d. 29/11 Internettet

Idag stod undervisnngen på Internettet.
Vi startede ud med et oplæg med Lotte. Vi fik diskuteret internettet godt og grundet sammen i klassen og der kom en del emner op bl.a etik og om brugen af internettet i institutioner. Det var spændende at få diskuteret da der jo er forskellige meninger om hvor meget børn skal have adgang til internettet... Vi kan ikke komme uden om, at i denne tid vi lever i vil børn helt nede fra 1 års aldren allerede begynde at bruge digitalemedier, da deres forældre er stor forbruger af diverse digitale gadgets.
Efter oplægget blev vi delt op i grupper alt efter hvilken slags institution vi skal være i i vores praktik.
Jeg skal være i praktik i en vuggestue og allerede der bliver der brugt internettet måske ikke så meget i institutionerne, men derhjemme bruger de små børn også digitalemedier. Vi fik opgaven at skulle finde nogle websites til denne målgruppe. Der var blandet andet Oline som er en hjemmeside til de helt små børn... der kan børnene spille spil som f.eks som lærer børn at stave, tælle og ja underholdningsspil, men i vores søgen på internettet fik undersøgt nogle andre sites. Vi fandt en hjemmeside der hed fusentasterne som var et forældrepar der havde lavet en hjemmeside med spil til de helt så, men disse spil der var på deres side var app's de havde lavet og det krævede at man havde en Ipad, Iphone, ipod eller en android.
Efter alle havde undersøgt hvad der var på nettet snakkede vi om hvad vi havde fundet til vores målgruppe og det var så den dag...

Linjefadgsdokument 28/11

I MKD idag skulle vi lavede vores computerspil færdig i mediator... sidste gang fik jeg ikke prøvet at sidde ved computeren da vi var 4 i gruppen og det kniber lidt med pladsen, så i dag skulle jeg prøve at sidde ved computeren og med musen i hånden. Det gik ikke så hurtigt, men jeg fik da prøvet det ad. Mediator drillede os lidt idag og det kræver en vis potion af tålmodighed at arbejde med det program.
Men vi fik computerspillet i kassen og vi synes selv det blev godt nk, der var da selvfølgelig noget vi gerne vil have haft finpudset, men der var ikke så meget tid da vi skulle fremlægge vores spil for holdet.
Da alle var blevet færdig med deres spil skulle vi fremvise dem. De blev vist på storskærm inde i klassen. Der var nogle ret gode computerspil.

mandag den 28. november 2011

FROM NOTHING TO ZERO!!!!

Så kunne det endelig lade sig gøre at se hele vores film på youtube og her på bloggen:

En lille gå tur på vej hjem fra skole:)

Efter MKD besluttede jeg mig for, at gå hjem til Amager og nyde det pragtfulde solskinsvejr udenfor...
På vej hjem fik taget nogle billder jeg vil dele med jer...
Her er et udpluk fra min gå tur hjem....

 Flisen.....
 Mucho Macho
 Dixie
 De tre gule prikker... LOVE
And PEACE:)))))))

Linjefagsdokument Animationsfilmen Dagen's kop

http://www.youtube.com/watch?v=f9SBEAgqrhs

tirsdag den 22. november 2011

Linjefagsdokument d. 22/11 2011 Computerspil

Igår havde vi et langt oplæg og fik en smagsprøve på computerspil's verden så idag skulle vi selv gå igang med, at lave et selv, men inden det skulle vi have introduktion til hvordan an laver sådan et.

Noget af det første der blev lagt ud med var at det er vigtigt at eksperimentere!
Vi skulle bruge et program der hedder Matchware Mediator 9.. Dette program kan bruges til at lave hjemmesider, små film og compterspil.

-Det er vigtigt at gemme hele tiden i dette program

-Bedst at bruge fud skærm med ramme så det kan bevæge sig

-800x600 er bedst for så fungere computerspillet på de fleste maskiner...Matchware Mediator 9 kan ikke bruges på en MAC.

Grundbegreber:

- Tænke i sider (dias)! Et spil består af mange sider så an kan flakse frem og tilbage.

- Objekt- alt hvad der gør et eller andet kalder man objekter. Eller en gif.
Når sådan et objekt/gif skal bevæge sig i ens spil skal man tegne en animationssti.

- Handlingen det objektet/giffen gør.

- Lad vær med at lave det for kompliseret

- For hver side du åbner kommer et nyt objekt frem

- Husk at føre logbog imens i laver computer spillet

- Vær opmærksom på, at mange billeder fra nettet er i små opløsninger.
Opløsningen på nettet skal være minium 400-500KB

- Hensyn til brug af gif ( en figur) brug de gennemsigtige da de er pænest

Krav til vore computerspil:
- Mindst 4 sider

- Skal indholde både tekst,lyd,billeder og animationer.

-Angivelse af mål/målgruppe

- Beskriv type/genre

- Introduktions side

- Et gennemtænkt design

Inden vi går igang skal vi lave et prøve spil.

Vi bruger disse hjemmesider:

www.incompetech.com

www.dejligbjerg.dk

www.giffengaffenguffen.dk

mandag den 21. november 2011

Linjefagsdokument d 21/11 2011 Computerspil

Idag havde vi både Elisabeth og Frank til undervisning... Dagens emne stod på computerspil. Computerspil, X-box, playstation, wii. Ipad og ja hvad der ellers ikke er i denne jungel som udvilker sig hele tiden er aldrig noget jeg har beskæftiget mig særlig meget så følte mig måske en lille smule på bar bund.
Elisabeth startede ud med et oplæg omkring de forskellige spil og hvad de forskellige gik ud på.

Overordnet er spillestrukturen for alle spil.

- Mål/ delmål- forhindringer- ressoucer og konsekvens.

- Forskellige former for spil:

Simutationsspil ( f.eks Pixiline ). I " rendyrkede " simulationsspil er hovedvægten lagt på realisme, frem for på en historie eller et "plot" i spillet. Simulationen skaber blot en virtuel verden som brugeren kan "boltre" sig i, som han/hun har lyst til.
Kilde Wikipedia

- Adventurespil ( F.eks Tomb Raider eller The Hobit ).
I adventurespil  er der visse former for kompetencer: man skal have logisk tænkning, rummelig intelligens, samle og kombinere spor, omtanke og tålmodighed.

- De fleste adventure spil handler om at løse opagver... somregel skal hovedpersonen opklare et mysterium og samle spor, løse gåder m.m.

Actionspil ( F.eks Couunter Strike, call of Duty eller fodboldspil).
I action spiller gælder det for det meste at dræbe og ødelægge så mest mulig for at opnå dit mål.
Det kræver hurtige reflekser både motorisk og mentalt.
Actionspil spilles ofte sammen med andre. Det kan både være online eller hjemme i stuen.

Dette var bare et par eksempler på spil da der finde rigtig mange genre indenfor det område.


Da vi havde fået første del af oplægget skulle vi gå i 2 til 3 mandsgrupper og spille spil. Vi kunne vææge imellem en masse forskellige genre for spil der var action. partyspil, simulations og en masse andre. Vores gruppe valgte spillet der hed Lego Star Wars. Det kunne spilles af børn fra 3år og opefter.
I spillet spiller man to sammen og det gælder om finde darth warder og dræbe ham. Spillet var en blandning af adventure og action... begge spiller der deltog i det var ligeværdige og kæmpede sammen. Der var 99 baner, men vi nåede dog ikke så langt. Synes det var ret sjovt selvom jeg altid har været en smule skeptisk overfor computerspil.

Den sidste del af vores oplæg denne dag kom vi ind på Flow.
Flow er en tilstand, hvor vi fuldstændig er opslugt af en leg, et spil eller en opgave,hvor vi glemmer tid og sted. I sådan en proces udnytter vi vores læringspotentiale fuldt ud.
For at kunne komme i netop sådan en Flowtilstand kræver det tydelig, konkrete, realistiske mål for aktiviteten. Der må ikke være nogle forstyrrende faktorer.

Vi lærte også om PEGI som står for: Pan European Game Information.
PEGI er en mærkning af spil. Det kan f.eks være en aldersgrænse for et spil fordi det indholder en del vold og et provokerende indhold. Et godt eksempel kunne være GTA som står for Grand Theft Auto. Dette spil indholder rigtig meget vold og der er en ret høj aldersgrænse for det.
Hvis man arbejder i en institution skal man heslt overholde disse regler for aldersgrænse fordi pædagogen har ansvar for at børnene ikke bliver påvirket af det de ser i sådan en slags spil. På hjemmefronten er det op til forældrene selv, at vurdere om deres børn på spille sådan en slags spil.



Linjefagsdokument d 10/10 2011 Video/ film

Vi mødtes idag ude på skolen i filmgruppen hvor vi skulle begynde, at optage scener...
Rollerne blev fordelt ud og jeg valgte at ta hoevderollen. Filmen handler om en ung russisk pige ( Svetlana) der kommer til Danmark i håb om at få sig et ordentlig job, men det skal vise sig at tage en helt anden drejning. Hun kommer i kløerne på en ussel bagmand der sælger hende til prostitution og hun ender med at få et stof misbrug. Filmen' titel hedder From Nothing To Zero.
Vi valgte at gå ned i fredagsbaren for, at optage de første scener.... fredagsbaren passede godt til den steming vi vil frembringe i filmen.. det skulle nemlig se råt og trist ud... dagen forløb sig godt, men jeg må sige det er en smule grænseoverskridende at spille sådan en rolle!

Linjefagsdokument 7/10 2011 Video- det levende billede

Idag havde vi om film/video.

-Filmen er et godt pædagogisk virkemiddel

-man kan lave forskellige former for film... bla. disse to metoder som vi skal bruge-klip i kamera og film bort.

-Klip i kamera er en metode man kan bruge når man ikke skal bruge en masse tid på, at redeigere, men man laver filmen som den skal være... man bruger f.eks ikke bagrundslyd så hvis man gerne vil have musik i klippet er det noget man  skal spille i baggrunden mens man optager.

- Scenerne optager mna i den rækkefølge man skal bruge dem og de er realtive korte... Ofte små klip, som ender i en kortere film.
Disse principper ( klip i kamera) er også dem dogme 95 består af.

Film bort skal der redigeres meget i.. Man sætter lydeffekter og baggrundslyd efterfølgende.
Man klipper de forskellige sekvenser af optagelserne... og man kan flytte rundt på optagelserne.
I filmbort går man op i lys, lyd, replikker og kulisser stik modsat Klip i film.


Point Of No Return:
Poinrt of no return, konflikt optrapning og klimax skal ligge forholdsvis i begyndelsen så man synes,at filmen er spændende til at starte med... der kan sagtens være flere konflikter undervejs i ens film.

Vores lære ( Frank) gav os en spændende opgave til vores film vi skulle lave. de forskellige grupper fik hver især et kodeord som bestod af Nord, Syd, Øst og Vest!
Den gruppe jeg endte med fik kodeordret Vest. Derefter fik vi nogle regler der skulle overholdes til denne film vi skulle lave. Filmen måtte ikke indholde en dialog eller monolog, men kun enkelte ord. Filmen skulle indholde reallyd og baggrundsmusik.... og vi skule også arbejde med lyssætning.

tirsdag den 15. november 2011

Linjefagsdokument fredag d. 28/10

Idag skulle vi rigtig hygge os i MKD, men inden hygge kunne begynde skulle der lige redigeres det sidste på de forskellige grupper's film.
Vores begyndte, at drille lidt og gik faktisk helt sort.... så vores film endte ikke med at blive vist. Den er stadig til gode!!!

Men vi så alle de andres film og det var ret sjovt at se hvad de havde fundet på.
Efter hver film skulle vi give ris/ros til gruppernes film.... Der skulle ikke være for meget forskeligt musik på da det kunne virke forvirrende... Så ved vi det! Vi er jo allesammen nybegynder eller ihvertfal de fleste af os og feedback kan man altid bruge...

Linjefagsdokument torsdag d 27/10

Vi mødtes sammen i gruppen for at redigere vores film færdig. Først prøvede vi i Windows movie maker... det skulle være et forholdvis simpel program at arbejde med, men næ nej det var det ikke p.g.a vores filmformat så istedet måtte vi prøve pinnacle, men det virkede heller ikke. Hvilket skabte lidt frustrationer i gruppen. Heldigvis kommer vi rigtig godt ud af det sammen i gruppe vest.
Min dag sluttede dog ret tidligt og måtte gå tidligt.

mandag den 14. november 2011

En lille film fra mig til jer:)

Linjefagsdokument Animation/ stopmotion d 11/11 2011

Idag skulle vi gå igang med, at filme vores animation/ stopmotions film...
Før vi gik igang med at skulle filme skrev vi et lille manuskrift og vores historie skulle handle om Dagen's kop istedet for Dagen's mand som i sikkert har set i fjernsynet.
Da vi havde skrevet historien/manuskriftet kunne vi endelig gå i gang med at filme vores små fine dukker. Vi brugte en webcam og skulle bruge et program der hedder monkey jam. Det meste af formiddagen gik med at filme og det må siges at være noget af et arbejde med denne slags film, der skal virkelig arbejdes med ens tålmodighed! Man tager 24 billeder i sekundet og rykker sin figur med meget små bevægelser og hvergang den skulle have et nyt udtryk skulle vi skifte endten øjne eller mund... det var ret sjovt og fedt at se det bagefter hvordan de bliver helt levende.
Vi blev ikke helt færdige med at optage den dag, men aftalte at skulle gøre filmen færdig om mandagen da vi skal vise den for vores hold den 21/11.
Kl 11.30 skulle vi have et kort oplæg omkring æstetik.

Linjefagsdokument Animation/ stopmotion film d 10/11

I mkd idag blev vi introduceret for Animation/ stopmotion film. Vi startede dagen med at få et lille oplæg af Elisabeth hvor hun fortalte om denne genre og viste os forskelllige små film omkring animation/stopmotion film der vra rigtig gode.
Da hun var færdige med oplægget blev vi delt op i grupper. I disse grupper skulle vi selv lave en animation/stopmotion film hvor vi hver fik et ordsprog at gå ud fra vores gruppe fik dette ordsprog: I krig og kærlighed gælder alle kneb. Så vi gik igang med at brainstorme over nogle ideer til hvad vores film skulle handle om og hvilket materiale vi vil bruge. Man kunne både lave klip og klister, figure, modellervoks eller hvad man nu kunne finde på. Vi valgte at arbejde med modellervoks og kopper.
Hele processen med at lave vores scenografi var rigtig sjov og hvor man kunne få lov til at være lidt kreativ med hænderne.
Her er et par billeder fra dagen og en af de film vi så med animation/stopmtion:




Linjefagsdokument Animation d 14/11 2011

Idag er vi begyndt at redigere vores mini animation/stop motion film.
Vi startede først med att bruge windows movie maker, men den redigerede i rigtig dårlig kvalitet og fik vores film til at hakke... Så prøvede vi pinnacle studio ultimate so vi har brugt før da vi skulle redigere på vores film. Pinnacle var lidt langsom, men det var det redigeringsprogram der fungerede bedst til vores animations/stopmotion film.

Da vi blev færdig med at redigere begyndte vi at optage lyde til animationen... der brugte vi en dikatfon,hvor jeg har lagt stemmer til alle figurende. Det var sjovt, men det er altid en smule grænseoverskridende at skulle høre sig selv og lave forskellige stemmer, men jeg er nu ret god til det synes min gruppe. Så har jeg prøvt det!
Bagefter gik vi igang med at få stemmerne til at passe til de forskellige klip og mund bevægelserne på vores figure... det var ikke lige så nemt i starten, men efter lidt fik vi det til at passe sammen.

lørdag den 12. november 2011

Linjefagsdokument d. 5/10

Idag skulle vi have Eugene Henlov som vi ikke har haft før... Han ville lave et lille oplæg omkring Digitallyd.
Vi lærte om soundscape, høreæstetik og hvordan lydene havde ændret sig i løbet af de sidste mange år.
F.eks idag hører vi ikke sporvogne eller hestevogene, men derimod metroen eller s-toget.
Han lærte os om designlyde. Her er er et par ekesempler på desiglyde:
Kvitteringslyde: biblyde fra et supermarked
Driftlyde: Motor
Signallyde: båthprn. lyde i metroen/tog eller biblyde for blinde.

Da vi havde lært lidt om det blev vi delt op i grupper hvor vi skulle optage disse forskellige lyde med diktafon. Så vi gik ud på soundwalks som det hedder. Da alle havde optaget deres lyde på denne soundwalk skulle vi høre dem igennem og gætte hvilken lyde de var.

fredag den 11. november 2011

Linjefagsdokument onsdag d.26/9

I dag skulle vi have Lotte. Der skulle arbejdes på det sidste af vores fotoprojekt vi havde sidst med Lotte. Der arbejde vi i grupper hvor vi skulle ta billeder fra disse forskellige katogorier:
1: Magt
2: Klæder skaber folk
3: Skønhed
4: Et særligt rum
5:Verden i farver
6:Abstrakt komposition
7: Den lille detalje ( Prikken over i'et)
8: Hverdagsritual
9:Fri kategori

Vi gik i gang med, at redigere på alle vores billeder som vi havde valgt der skulle fremvises for hele Mkd holdet.
Vi brugte et redigeringsprogram som kan downloades gratis på nettet... dette program hedder Picasa 3.8.
I programmet kan man virkelig udfolde sig med at ændre på sine billeder. Man kan beskære/rotere, ændrefarver,lysbetoninger,skygger,fjerne bumser, røde øjne og meget mere. Der var også en del effekter som vi benyttede os af. Picasa 3.8 er et forholdsvis ret nemt redigeringsprogram!

Da alle var færdige med, at redgiere billederne mødtes vi i klassen til fremvisning af de forskellige grupper's billeder. Vi skulle enten give kritik eller ros til de færdig redigerede billeder... Synes der var nogle ret gode billeder i alle's grupper.

Da vi var færdig med Lotte's undervisning mødtes vi Vestgruppen sammen, og vi gik igang med at redigere på vores film...

torsdag den 10. november 2011

Dagen's foto

Jeg fik lige en lille ide på vej hjem over knippelsbro hvor jeg kiggede ud over broen og nød den blå himmel og solens dejlige stråler. Jeg vil sætte dagen's foto ind nu hvor jeg nærmest tager billeder hver dag hvis jeg får øje på noget.
Her er et par stykker fra idag:



søndag den 30. oktober 2011

The Cure

Den er så fin denne sang og musik video. SMUKT! Jeg elsker hele det eventyrlige The Cure univers

Happy Halloween!!!!













Igår var jeg til den mest fantastiske halloweenfest med alle mine dejlige tossede venner! Det var en yderst uhyggelig hyggelig nat med masser af horror,blod og sjov. Der er ikke noget bedre end at få lov at klæde sig ud!!! Happy Halloween til alle jer fra mig.... og god søndag

torsdag den 27. oktober 2011

Collage By Me






Her er lidt mere af min kunst jeg laver. Ta et kig. KYS

Japanesemania!!!







Nu fik jeg lige lidt inspiration til et halloween kostume... De er jo for vilde... Det er så overdrevet grimt at det er fantastisk! Love it!!!!

Smuk musik

Jeg elsker det franske band Air og lige for tiden har jeg hevet deres gamle cd Talkie Walkie ud fra hyllen... Ta et lyt og nyd.

FX Photo studio App til Iphone

Og så får I lige en til App som jeg synes at fantastsik! Den hedder FX Photot studio og er helt gratis...der er hele 187 funktioner med cool effekter ligefra neon til vintage og du kan beskær. Ja prøv den hvis du har en iphone!



onsdag den 26. oktober 2011

Mine collager

Her er et par billeder af mine collager som jeg bruger min fritid på at lave. Elsker at sidde inde i min lejlighed og høre god musik mens jeg klipper og klister på livet løs i Marie's Collagefabrik.
Håber snart på at få en udstilling op at køre:)