Idag stod undervisnngen på Internettet.
Vi startede ud med et oplæg med Lotte. Vi fik diskuteret internettet godt og grundet sammen i klassen og der kom en del emner op bl.a etik og om brugen af internettet i institutioner. Det var spændende at få diskuteret da der jo er forskellige meninger om hvor meget børn skal have adgang til internettet... Vi kan ikke komme uden om, at i denne tid vi lever i vil børn helt nede fra 1 års aldren allerede begynde at bruge digitalemedier, da deres forældre er stor forbruger af diverse digitale gadgets.
Efter oplægget blev vi delt op i grupper alt efter hvilken slags institution vi skal være i i vores praktik.
Jeg skal være i praktik i en vuggestue og allerede der bliver der brugt internettet måske ikke så meget i institutionerne, men derhjemme bruger de små børn også digitalemedier. Vi fik opgaven at skulle finde nogle websites til denne målgruppe. Der var blandet andet Oline som er en hjemmeside til de helt små børn... der kan børnene spille spil som f.eks som lærer børn at stave, tælle og ja underholdningsspil, men i vores søgen på internettet fik undersøgt nogle andre sites. Vi fandt en hjemmeside der hed fusentasterne som var et forældrepar der havde lavet en hjemmeside med spil til de helt så, men disse spil der var på deres side var app's de havde lavet og det krævede at man havde en Ipad, Iphone, ipod eller en android.
Efter alle havde undersøgt hvad der var på nettet snakkede vi om hvad vi havde fundet til vores målgruppe og det var så den dag...
Marie in wonderland
onsdag den 30. november 2011
Linjefadgsdokument 28/11
I MKD idag skulle vi lavede vores computerspil færdig i mediator... sidste gang fik jeg ikke prøvet at sidde ved computeren da vi var 4 i gruppen og det kniber lidt med pladsen, så i dag skulle jeg prøve at sidde ved computeren og med musen i hånden. Det gik ikke så hurtigt, men jeg fik da prøvet det ad. Mediator drillede os lidt idag og det kræver en vis potion af tålmodighed at arbejde med det program.
Men vi fik computerspillet i kassen og vi synes selv det blev godt nk, der var da selvfølgelig noget vi gerne vil have haft finpudset, men der var ikke så meget tid da vi skulle fremlægge vores spil for holdet.
Da alle var blevet færdig med deres spil skulle vi fremvise dem. De blev vist på storskærm inde i klassen. Der var nogle ret gode computerspil.
Men vi fik computerspillet i kassen og vi synes selv det blev godt nk, der var da selvfølgelig noget vi gerne vil have haft finpudset, men der var ikke så meget tid da vi skulle fremlægge vores spil for holdet.
Da alle var blevet færdig med deres spil skulle vi fremvise dem. De blev vist på storskærm inde i klassen. Der var nogle ret gode computerspil.
mandag den 28. november 2011
FROM NOTHING TO ZERO!!!!
Så kunne det endelig lade sig gøre at se hele vores film på youtube og her på bloggen:
En lille gå tur på vej hjem fra skole:)
Efter MKD besluttede jeg mig for, at gå hjem til Amager og nyde det pragtfulde solskinsvejr udenfor...
På vej hjem fik taget nogle billder jeg vil dele med jer...
Her er et udpluk fra min gå tur hjem....
Flisen.....
Mucho Macho
Dixie
De tre gule prikker... LOVE
And PEACE:)))))))
På vej hjem fik taget nogle billder jeg vil dele med jer...
Her er et udpluk fra min gå tur hjem....
Flisen.....
Mucho Macho
Dixie
De tre gule prikker... LOVE
And PEACE:)))))))
tirsdag den 22. november 2011
Linjefagsdokument d. 22/11 2011 Computerspil
Igår havde vi et langt oplæg og fik en smagsprøve på computerspil's verden så idag skulle vi selv gå igang med, at lave et selv, men inden det skulle vi have introduktion til hvordan an laver sådan et.
Noget af det første der blev lagt ud med var at det er vigtigt at eksperimentere!
Vi skulle bruge et program der hedder Matchware Mediator 9.. Dette program kan bruges til at lave hjemmesider, små film og compterspil.
-Det er vigtigt at gemme hele tiden i dette program
-Bedst at bruge fud skærm med ramme så det kan bevæge sig
-800x600 er bedst for så fungere computerspillet på de fleste maskiner...Matchware Mediator 9 kan ikke bruges på en MAC.
Grundbegreber:
- Tænke i sider (dias)! Et spil består af mange sider så an kan flakse frem og tilbage.
- Objekt- alt hvad der gør et eller andet kalder man objekter. Eller en gif.
Når sådan et objekt/gif skal bevæge sig i ens spil skal man tegne en animationssti.
- Handlingen det objektet/giffen gør.
- Lad vær med at lave det for kompliseret
- For hver side du åbner kommer et nyt objekt frem
- Husk at føre logbog imens i laver computer spillet
- Vær opmærksom på, at mange billeder fra nettet er i små opløsninger.
Opløsningen på nettet skal være minium 400-500KB
- Hensyn til brug af gif ( en figur) brug de gennemsigtige da de er pænest
Krav til vore computerspil:
- Mindst 4 sider
- Skal indholde både tekst,lyd,billeder og animationer.
-Angivelse af mål/målgruppe
- Beskriv type/genre
- Introduktions side
- Et gennemtænkt design
Inden vi går igang skal vi lave et prøve spil.
Vi bruger disse hjemmesider:
www.incompetech.com
www.dejligbjerg.dk
www.giffengaffenguffen.dk
Noget af det første der blev lagt ud med var at det er vigtigt at eksperimentere!
Vi skulle bruge et program der hedder Matchware Mediator 9.. Dette program kan bruges til at lave hjemmesider, små film og compterspil.
-Det er vigtigt at gemme hele tiden i dette program
-Bedst at bruge fud skærm med ramme så det kan bevæge sig
-800x600 er bedst for så fungere computerspillet på de fleste maskiner...Matchware Mediator 9 kan ikke bruges på en MAC.
Grundbegreber:
- Tænke i sider (dias)! Et spil består af mange sider så an kan flakse frem og tilbage.
- Objekt- alt hvad der gør et eller andet kalder man objekter. Eller en gif.
Når sådan et objekt/gif skal bevæge sig i ens spil skal man tegne en animationssti.
- Handlingen det objektet/giffen gør.
- Lad vær med at lave det for kompliseret
- For hver side du åbner kommer et nyt objekt frem
- Husk at føre logbog imens i laver computer spillet
- Vær opmærksom på, at mange billeder fra nettet er i små opløsninger.
Opløsningen på nettet skal være minium 400-500KB
- Hensyn til brug af gif ( en figur) brug de gennemsigtige da de er pænest
Krav til vore computerspil:
- Mindst 4 sider
- Skal indholde både tekst,lyd,billeder og animationer.
-Angivelse af mål/målgruppe
- Beskriv type/genre
- Introduktions side
- Et gennemtænkt design
Inden vi går igang skal vi lave et prøve spil.
Vi bruger disse hjemmesider:
www.incompetech.com
www.dejligbjerg.dk
www.giffengaffenguffen.dk
mandag den 21. november 2011
Linjefagsdokument d 21/11 2011 Computerspil
Idag havde vi både Elisabeth og Frank til undervisning... Dagens emne stod på computerspil. Computerspil, X-box, playstation, wii. Ipad og ja hvad der ellers ikke er i denne jungel som udvilker sig hele tiden er aldrig noget jeg har beskæftiget mig særlig meget så følte mig måske en lille smule på bar bund.
Elisabeth startede ud med et oplæg omkring de forskellige spil og hvad de forskellige gik ud på.
Overordnet er spillestrukturen for alle spil.
- Mål/ delmål- forhindringer- ressoucer og konsekvens.
- Forskellige former for spil:
Simutationsspil ( f.eks Pixiline ). I " rendyrkede " simulationsspil er hovedvægten lagt på realisme, frem for på en historie eller et "plot" i spillet. Simulationen skaber blot en virtuel verden som brugeren kan "boltre" sig i, som han/hun har lyst til.
Kilde Wikipedia
- Adventurespil ( F.eks Tomb Raider eller The Hobit ).
I adventurespil er der visse former for kompetencer: man skal have logisk tænkning, rummelig intelligens, samle og kombinere spor, omtanke og tålmodighed.
- De fleste adventure spil handler om at løse opagver... somregel skal hovedpersonen opklare et mysterium og samle spor, løse gåder m.m.
Actionspil ( F.eks Couunter Strike, call of Duty eller fodboldspil).
I action spiller gælder det for det meste at dræbe og ødelægge så mest mulig for at opnå dit mål.
Det kræver hurtige reflekser både motorisk og mentalt.
Actionspil spilles ofte sammen med andre. Det kan både være online eller hjemme i stuen.
Dette var bare et par eksempler på spil da der finde rigtig mange genre indenfor det område.
Da vi havde fået første del af oplægget skulle vi gå i 2 til 3 mandsgrupper og spille spil. Vi kunne vææge imellem en masse forskellige genre for spil der var action. partyspil, simulations og en masse andre. Vores gruppe valgte spillet der hed Lego Star Wars. Det kunne spilles af børn fra 3år og opefter.
I spillet spiller man to sammen og det gælder om finde darth warder og dræbe ham. Spillet var en blandning af adventure og action... begge spiller der deltog i det var ligeværdige og kæmpede sammen. Der var 99 baner, men vi nåede dog ikke så langt. Synes det var ret sjovt selvom jeg altid har været en smule skeptisk overfor computerspil.
Den sidste del af vores oplæg denne dag kom vi ind på Flow.
Flow er en tilstand, hvor vi fuldstændig er opslugt af en leg, et spil eller en opgave,hvor vi glemmer tid og sted. I sådan en proces udnytter vi vores læringspotentiale fuldt ud.
For at kunne komme i netop sådan en Flowtilstand kræver det tydelig, konkrete, realistiske mål for aktiviteten. Der må ikke være nogle forstyrrende faktorer.
Vi lærte også om PEGI som står for: Pan European Game Information.
PEGI er en mærkning af spil. Det kan f.eks være en aldersgrænse for et spil fordi det indholder en del vold og et provokerende indhold. Et godt eksempel kunne være GTA som står for Grand Theft Auto. Dette spil indholder rigtig meget vold og der er en ret høj aldersgrænse for det.
Hvis man arbejder i en institution skal man heslt overholde disse regler for aldersgrænse fordi pædagogen har ansvar for at børnene ikke bliver påvirket af det de ser i sådan en slags spil. På hjemmefronten er det op til forældrene selv, at vurdere om deres børn på spille sådan en slags spil.
Elisabeth startede ud med et oplæg omkring de forskellige spil og hvad de forskellige gik ud på.
Overordnet er spillestrukturen for alle spil.
- Mål/ delmål- forhindringer- ressoucer og konsekvens.
- Forskellige former for spil:
Simutationsspil ( f.eks Pixiline ). I " rendyrkede " simulationsspil er hovedvægten lagt på realisme, frem for på en historie eller et "plot" i spillet. Simulationen skaber blot en virtuel verden som brugeren kan "boltre" sig i, som han/hun har lyst til.
Kilde Wikipedia
- Adventurespil ( F.eks Tomb Raider eller The Hobit ).
I adventurespil er der visse former for kompetencer: man skal have logisk tænkning, rummelig intelligens, samle og kombinere spor, omtanke og tålmodighed.
- De fleste adventure spil handler om at løse opagver... somregel skal hovedpersonen opklare et mysterium og samle spor, løse gåder m.m.
Actionspil ( F.eks Couunter Strike, call of Duty eller fodboldspil).
I action spiller gælder det for det meste at dræbe og ødelægge så mest mulig for at opnå dit mål.
Det kræver hurtige reflekser både motorisk og mentalt.
Actionspil spilles ofte sammen med andre. Det kan både være online eller hjemme i stuen.
Dette var bare et par eksempler på spil da der finde rigtig mange genre indenfor det område.
Da vi havde fået første del af oplægget skulle vi gå i 2 til 3 mandsgrupper og spille spil. Vi kunne vææge imellem en masse forskellige genre for spil der var action. partyspil, simulations og en masse andre. Vores gruppe valgte spillet der hed Lego Star Wars. Det kunne spilles af børn fra 3år og opefter.
I spillet spiller man to sammen og det gælder om finde darth warder og dræbe ham. Spillet var en blandning af adventure og action... begge spiller der deltog i det var ligeværdige og kæmpede sammen. Der var 99 baner, men vi nåede dog ikke så langt. Synes det var ret sjovt selvom jeg altid har været en smule skeptisk overfor computerspil.
Den sidste del af vores oplæg denne dag kom vi ind på Flow.
Flow er en tilstand, hvor vi fuldstændig er opslugt af en leg, et spil eller en opgave,hvor vi glemmer tid og sted. I sådan en proces udnytter vi vores læringspotentiale fuldt ud.
For at kunne komme i netop sådan en Flowtilstand kræver det tydelig, konkrete, realistiske mål for aktiviteten. Der må ikke være nogle forstyrrende faktorer.
Vi lærte også om PEGI som står for: Pan European Game Information.
PEGI er en mærkning af spil. Det kan f.eks være en aldersgrænse for et spil fordi det indholder en del vold og et provokerende indhold. Et godt eksempel kunne være GTA som står for Grand Theft Auto. Dette spil indholder rigtig meget vold og der er en ret høj aldersgrænse for det.
Hvis man arbejder i en institution skal man heslt overholde disse regler for aldersgrænse fordi pædagogen har ansvar for at børnene ikke bliver påvirket af det de ser i sådan en slags spil. På hjemmefronten er det op til forældrene selv, at vurdere om deres børn på spille sådan en slags spil.
Abonner på:
Opslag (Atom)


