mandag den 21. november 2011

Linjefagsdokument d 21/11 2011 Computerspil

Idag havde vi både Elisabeth og Frank til undervisning... Dagens emne stod på computerspil. Computerspil, X-box, playstation, wii. Ipad og ja hvad der ellers ikke er i denne jungel som udvilker sig hele tiden er aldrig noget jeg har beskæftiget mig særlig meget så følte mig måske en lille smule på bar bund.
Elisabeth startede ud med et oplæg omkring de forskellige spil og hvad de forskellige gik ud på.

Overordnet er spillestrukturen for alle spil.

- Mål/ delmål- forhindringer- ressoucer og konsekvens.

- Forskellige former for spil:

Simutationsspil ( f.eks Pixiline ). I " rendyrkede " simulationsspil er hovedvægten lagt på realisme, frem for på en historie eller et "plot" i spillet. Simulationen skaber blot en virtuel verden som brugeren kan "boltre" sig i, som han/hun har lyst til.
Kilde Wikipedia

- Adventurespil ( F.eks Tomb Raider eller The Hobit ).
I adventurespil  er der visse former for kompetencer: man skal have logisk tænkning, rummelig intelligens, samle og kombinere spor, omtanke og tålmodighed.

- De fleste adventure spil handler om at løse opagver... somregel skal hovedpersonen opklare et mysterium og samle spor, løse gåder m.m.

Actionspil ( F.eks Couunter Strike, call of Duty eller fodboldspil).
I action spiller gælder det for det meste at dræbe og ødelægge så mest mulig for at opnå dit mål.
Det kræver hurtige reflekser både motorisk og mentalt.
Actionspil spilles ofte sammen med andre. Det kan både være online eller hjemme i stuen.

Dette var bare et par eksempler på spil da der finde rigtig mange genre indenfor det område.


Da vi havde fået første del af oplægget skulle vi gå i 2 til 3 mandsgrupper og spille spil. Vi kunne vææge imellem en masse forskellige genre for spil der var action. partyspil, simulations og en masse andre. Vores gruppe valgte spillet der hed Lego Star Wars. Det kunne spilles af børn fra 3år og opefter.
I spillet spiller man to sammen og det gælder om finde darth warder og dræbe ham. Spillet var en blandning af adventure og action... begge spiller der deltog i det var ligeværdige og kæmpede sammen. Der var 99 baner, men vi nåede dog ikke så langt. Synes det var ret sjovt selvom jeg altid har været en smule skeptisk overfor computerspil.

Den sidste del af vores oplæg denne dag kom vi ind på Flow.
Flow er en tilstand, hvor vi fuldstændig er opslugt af en leg, et spil eller en opgave,hvor vi glemmer tid og sted. I sådan en proces udnytter vi vores læringspotentiale fuldt ud.
For at kunne komme i netop sådan en Flowtilstand kræver det tydelig, konkrete, realistiske mål for aktiviteten. Der må ikke være nogle forstyrrende faktorer.

Vi lærte også om PEGI som står for: Pan European Game Information.
PEGI er en mærkning af spil. Det kan f.eks være en aldersgrænse for et spil fordi det indholder en del vold og et provokerende indhold. Et godt eksempel kunne være GTA som står for Grand Theft Auto. Dette spil indholder rigtig meget vold og der er en ret høj aldersgrænse for det.
Hvis man arbejder i en institution skal man heslt overholde disse regler for aldersgrænse fordi pædagogen har ansvar for at børnene ikke bliver påvirket af det de ser i sådan en slags spil. På hjemmefronten er det op til forældrene selv, at vurdere om deres børn på spille sådan en slags spil.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar